Transistor 4
Critical perspectives as Practice
Scenkonstfestival i Malmö
12/10-19/11 2017


/ TRANSISTOR LIVE, LAB OCH SOUND

LÅR
/ wecollective
/ TRANSISTOR LIVE
LÅR är en lekfull show där låren hyllas, glittrar, fnittrar, känns igen, ifrågasätter och är självklara! Låren är trötta på att hamna i skymundan, trötta på känslan av att vara pinsamma och jobbiga. Låren kan ändra form och storlek på ett sätt som ingen annan kroppsdel kan. Låren kan hoppa, dallra, byta riktning, vridas, skavas, skakas, kramas och brottas. Nu är det lårens tur, lårens första dag, deras tid att slå sig fria, komma fram, visa sin potential till rörelse och utseende. Äntligen får de spela huvudroll!
LÅR kan vara början på något, en tanke som väcks, en känsla som känns igen, celluliter och skakningar som är och bejakas. LÅR dansas av två dansare, fyra lår, i takt till populärmusik. Medverkande: Lisa Nilsson och Jilda Hallin
12-13/10 kl. 19.00
Plats: PotatoPotato, Rolfsgatan 5
Biljettter: Kulturcentralen.nu
LÅR produceras av wecollective med stöd av Kultur i Skåne och Malmö stad. LÅR har arbetats fram i samarbete med Rum för Dans, Dunkers Kulturhus, Danscentrum Norr och Danscentrum Syd. wecollective består av Jilda Hallin och Lisa Nilsson, frilansande dansare baserade i Malmö som båda är en del av Nya Rörelsen - Koreografer i Skåne.

Paper Work - Orden svek mig inte
/ Mario Ochoa, Felicia Ohly och Emilia Bongilaj
/ TRANSISTOR LAB
Likt en tanke som avlöses eller utvecklas i nya riktningar genom kommunikation, kan luften i rummet låta den färdas i en mångskiktad och ständigt föränderlig bana. När en tanke sätts i rörelse kan vi skapa ett rum där luften runt omkring oss fylls av denna tanke. Att kommunicera en text med medel bortom språk och bortom tolkningar kan ge plats för ett annat typ av uttryck som kan nå oss lika starkt som språket självt. Då ifrågasätts också bland annat likheten & olikheten mellan begreppen ’kommunikation’ & ’uttryck’. Paper Work undersöker hur skrivandet låter, rör sig i rummet och hur den uttrycks och kommuniceras med er som är där.
Koncept och idé: Mario Ochoa. Text: Felicia Ohly. Rum: Emilia Bongilaj
Medverkande: Adam Jonsson, Alexander Lindström och Mario Ochoa.
21/10 Kl 19.30  och 20.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu

Glappet i huvudet på vem som helst
/ Malin Morgan
/ TRANSISTOR LIVE
Människan utvecklas. Det går inte jättefort men man kan utvecklas som människa. När jag var ung och flyttade hemifrån så var det inte säkert att det fanns toapapper hemma hos mig. Det var troligare att det inte fanns toapapper. Av två anledningar 1) Jag hade dålig ekonomi och prioriterade inte alltid toapapper, och 2) jag hade lite svårt att förstå hur ofta toapapper behövde införskaffas. Med åren har jag utvecklats och numera finns toapapper hemma hos mig. Men det gick inte över en natt. Hjärnan funkar inte så. Hur intelligenta vi än tycker oss vara gör hjärnan som hjärnan gör. Automatiskt. För att du ska kunna ta kontroll över din hjärna och göra medvetna val krävs det att du vet vad det är som händer där uppe. Glappet i huvudet på vem som helst, inviger dig i de djupaste hemligheterna bakom de rysligaste konsekvenserna.
Idé och medverkande: Malin Morgan
23/10 kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu
Med stöd av: Konstnärsnämnden

Brecht i duschen
/ Ättestupa
/ TRANSISTOR LIVE
En augustiförmiddag i Santa Monica, Los Angeles, 1941, väcks dramatikern Bertolt Brecht av nyheten att Charlie Chaplin står i hans trädgård. Han rusar chockad in på badrummet för att försöka sätta sig i bästa dager inför idolen men finner sig snart oförmögen att lämna. I ljuset av den plötsliga möjligheten att äntra en karriär i Hollywood inom filmen sätts hela hans självbild och skapelse på spel och han inträder i en mardrömslik dragkamp mellan en ny och en gammal identitet. "Brecht i duschen” är en varm satir på en av Europas främsta dramatiker genom tiderna, fritt baserad på omständigheter som färgade dennes exil i USA under 1940-talet.
Text och regI: Martin Bengtsson. Medverkande: Frida Stavnes
27-28/10 kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu

Sincerely Solo
/ PotatoPotato Scenkonst
/ TRANSISTOR LIVE
Sverige är det land i världen med flest ensamhushåll. Denna siffra har stigit i och med att kvinnan fått en starkare ställning, egen inkomst och rätt till barnomsorg. Men samtidigt som samhället är fullt av både de som lever ensamstående och i olika kollektiva alternativ äger tvåsamhetsnormen tillvaron. Den som inte ingår i ett par tvingas ständigt förhålla sig till sin avvikelse, medan dejtingindustrin gör kommers av längtan efter samhörighet. I Sincerely Solo sätter Helena Engberg och PotatoPotato singeln som subjekt i rummet och fyller det med hennes historia. Är hon fri? Är hon ensam? Är hon en vara, fast hon inte kan ägas? Är det ett val eller är det att vara bortvald? Hur låter singelskapet i världens självständigaste land? I en nattklubbsinspirerad värld bjuder hon in publiken att dela en sinnlig och fysisk upplevelse utöver dejting-underhållningens givna dramaturgi.
Idé/koncept/medverkan Helena Engberg. Musikproduktion Frida Alkestrand.
Regi: Helena Engberg & Freja Hallberg. Ljusdesign & teknisk produktion Christoffer Lloyd. Koreografi/akrobatik Sara Jane. Film&foto-animation Markus Lövkvist. Visuals Martin Olsson
27/10, 31/10, 1-3/11 kl.19.00
Plats: Inkonst, Bergsgatan 29
Biljetter: www.kulturcentralen.nu

Tre Systrar
/ Teatr Weimar feat. Liv Kaastrup Vesterskov
/ TRANSISTOR LIVE
Tre systrar är en dokumentärpoetisk föreställning som kretsar kring vuxenblivande, familj, samhälle och  relationer. Föreställningen utgår från tre systrar i olika åldrar och på olika platser – geografiskt och i livet.
Text och koncept: Liv Kaastrup Vesterskov. Regi: Linda Ritzén. Ljus, ljud och videokoncept: Jörgen Dahlqvist. Video: Liv Kaastrup Vesterskov. Teknik: Mattias Alheim.
Medverkande: Liv Kaastrup Vesterskov
30/10 kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu  

Limmerskan och The Glue Movement
/ Malmö Dockteater
/ TRANSISTOR LAB
Limmerskan and The Glue Movement undersöker känslan av alienation i relation till världen, den egna kroppen och medvetandet.  Bakom projektet står konstnären och skådespelaren Ellen Norlund. Ellens alter-ego Limmerskan har skapat sitt eget universum där hon relaterar allt till lim och lagning. Hon experimenterar med lim som material och lagning som livs-strategi, hon undersöker skörheten och trasigheten hos minnen, kroppar och drömmar. På Malmö Dockteater bjuds publiken in att vid två tillfällen följa processen då hennes laboratorium växer fram. Föreställningen har urpremiär 10/11.
Koncept: Ellen Norlund.
Ljuddesign/musikkomposition: Jenny Jensen. Ljusdesign: Kerstin Weimers och Hanna Reidmar
Medverkande: Ellen Norlund. Teknik: Jenny Jensen.
31/10 och 6/11 kl. 19.00
Plats: Malmö Dockteater, Hasselgatan 8
Biljettter: Kulturcentralen.nu  

Tidens död
/ Transistorsound.se
/ TRANSISTOR SOUND
Tidsresor är en realitet, men de är förbehållna en hemlig organisation, Evigheten, som manipulerar det förflutna. Uppfinningar och upptäckter som kan hota framtidens civilisation utraderas av specialiserade forskare och tekniker. Men Evighetens existens grundar sig på en omöjlighet - en paradox som kan förinta den. Tidens död är ett hörspel fritt baserad på Isaac Asimovs roman med samma namn.
Koncept, text och bearbetning: Carina Ehrenholm. Musik och ljud: Carina Ehrenholm och Jörgen Dahlqvist
Medverkande: Carina Ehrenholm
1/11 Från kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Fri entré
. Ingen förbokning krävs.

Gamen
/ Transistorsound.se
/ TRANSISTOR SOUND
I stunder då verkligheten är fullkomligt överväldigande så kan det fungera bättre att befinna sig där om man skapar en fiktion åt sig själv. Premiär för ett ljudverk av Ebba Petrén som tidigare medverkat på Transistor med radiodramat Spöken i maskinen och Det X-dimensionella kortspelet tillsammans med SR och Nyxxx. En länk mellan de tre verken är att de undersöker hur det vidskepliga eller hopfantiserade kan bli verksamt i en faktisk situation. 
Koncept: Ebba Petrén
1/11 Från kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Fri entré. Ingen förbokning krävs.

Städer 5
/ Transistorsound.se
/ TRANSISTOR SOUND
Del 5. Jesus gråter. Städer är ett hörspel i flera delar som rör sig mellan olika platser runt om i världen: Montréal, Rio De Janerio, Tokyo och Hong Kong. Ljudberättelsen följer en kvinna före, under och efter hennes död. Berättelsens utspelar sig i en parallell samtid där döden gör sig påmind och där det hela tiden finns en känsla av en förestående katastrof.
Text och musik: Jörgen Dahlqvist. Mastring: Kent Olofsson
Medverkande: Carina Ehrenholm.
1/11 Från kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Fri entré
. Ingen förbokning krävs.

The Gatsby Maze Escape Room
/ Bombina Bombast
/ TRANSISTOR LIVE
Att bli inlåst i ett rum och försöka ta sig ut på mindre än en timme är ett känt koncept. The Gatsby Maze utvecklar formen i en multimediainstallation fyllt av gåtor och pussel, där publiken tillsammans måste avslöja en korrupt minister som låtit privata företag köpa ut statliga oljedepåer till kompispris för att ta sig ut ur ett rum. Till sin hjälp för att lösa fallet har man virtual reality-teknik och skådespelare.
Koncept: Emma Bexell, Stefan Stanisic, Svante Back och Sjur Marqvardsen
2-5/11, 7-12/11, 14-18/11. Tider kommer.
Plats: Stortorget 9
Biljetter: Kulturcentralen.nu

Walking Rhetorics: You are Here
/ TheHouseAndTheRegulators
/ TRANSISTOR LIVE
I kapitlet "Walking in the City" i boken The Practice of Everyday life, hävdar de Certeau att en stad utgörs  av de strategier som regeringar, företag och andra institutioner utgår ifrån när de försöker definiera staden. ,Som till exempel tar sitt uttryck som kartor som beskriver staden som en överblickbar helhet. För en människa som går på gatan blir sättet att se på staden en annan. Människor  på gatunivå utgår från taktik snarare än strategi när de rör sig genom stadsrummet, oavsett gatornas rutnät och huskropparnas placering så tar fotgängaren genvägar och hittar egna sätt att röra sig oberoende av de strategier som ligger till grund för stadens geografi. Vardagen blir genom detta ett konstant intrång på andras territorier. Det innebär också att regelverk och produkter som finns i vardagen används på sätt som påverkar handlandet, men aldrig helt kan bestämma det, och flyttar fokus från konsumtion till produktion av upplevelser.
Text och musik: Jörgen Dahlqvist.
Medverkande: Liv Kaastrup Vesterskov
Plats: Folkets Park
13-14/11 från kl. 19.30
Biljetter: teatrweimar@gmail.com. Fri entré/förbokning krävs/begränsat antal platser
Med stöd av Kulturbryggan

Crush
/ Laura Wihlborg, Lisa Färnström och Robin N Spegel
/ TRANSISTOR LIVE
Cruch undersöker begär mellan två vänner i en queer klubbmiljö. CRUSH är ett interaktivy soundwalk där besökarna deltar själva i verket genom att upprepa repliker och följa rörelseinstruktioner från hörlurar. En interaktiv radioteater där du själv spelar huvudrollen i en ljudbok. Inga förkunskaper krävs. Loungestämning innan och efter föreställning.
Koncept och genomförande:  Laura Wihlborg, Lisa Färnström och Robin N Spegel
8/11 från kl. 19.30.
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljetter: Förboka på robinspegel@gmail.com. Fri entré/förbokning krävs/begränsat antal platser. Barhäng medan man väntar.
Ny start var 10e minut. 2 personer/start. Längd: ca 20 min.

Paint by Numbers Kit for Adults
/ TheHouseAndTheRegulators
/ TRANSISTOR LIVE
Den brittiska konstnären och filmaren Derek Jarmans film Blue från 1993 består av en enda statisk bild av med en blå färg kombinerat med en berättarröst och ett musikaliskt soundtrack. Berättelsen består av en poetisk text som berättar om Jarmans aidsrelaterade sjukdom i slutskedet av hans liv, vid en tidpunkt där han delvis blind, ser visioner som ofta avbryts av blått ljus. Med utgångspunkt Jarmans film har vi skapay ett sällskapsspel  där vi fyller i luckorna genom text och videofragment för att skapa en berättelse om staden, minnet och döden.
Koncept, text och musik: Jörgen Dahlqvist. Grafisk form: Jan Petterson. Rumsdesign: Lukas Johansson
9-10/11 kl. 19.30
Plats: Bryggeriteatern, Bergsgatan 31
Biljettter: Kulturcentralen.nu  

Lagom väl pålästa feministiska tjejer som samlas i en grupp för att belysa ett feministiskt ämne som för sin tid är mer eller mindre aktuellt
/ Robin N Spegel, Emilia Bongilaj, Katinka Richter, Lovisa Perman och Annelie Horáková Eriksson
/ TRANSISTOR LAB
När jag tänker på Duktig Teater om det finns eller kanske mer duktiga flickor som gör teater tänker jag på tråkig teater. Det kanske är ett inbyggt kvinnoförakt från min sida. Eller ett självförakt. Jag lägger ut det fritt för tolkning. Jag föreställer mig i alla fall lagom väl pålästa feministiska tjejer (jag tänker mig alltså inte forskare, doktorander eller professorer) som samlas i en grupp för att belysa ett feministiskt ämne som för sin tid är mer eller mindre aktuellt. Genomförandet har fokus på att just belysa ämnet, ifrågasätta, ställa frågor, men också att ta plats. Att gruppen som gör den här föreställningen får plats att synas, att röra sig, skapa, ta emot applåder, finnas och göra något. Göra. 
Text: Robin Spegel. Regi: Annelie Horáková. Producent: Katinka Richter.
Rum: Emilia Bongilaj. Idé & koncept: Alla ovanstående
Medverkande: Lovisa Perman
11/11 kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu  

Royals
/ DonnaDonna
/ TRANSISTOR LIVE
"Drottningen och Prinsessan ska dra. De ska resa iväg med Childhood, posera för välgörenhet under dagarna och dricka jelly-shots ur navlarna på 20-åriga pojkar på nätterna. Men Prinsessan har ändrat sig. Hon vill ta över makten". Föreställningen Royals är en komisk och förhöjd samtidsskildring av monarkin, som behandlar makt, kön och en mor och dotter-relation som ställs på sin spets.
Manus & Regi: Felicia Ohly. Scenografi & Kostym: Emilia Bongilaj.  
Producent: Maja Alasalmi
Medverkande: Paula Sundberg & Linn Mildehav
12/11 kl. 17.30 och 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu  

Tillbaka till Renancer
/ Carina Ehrenholm och Björn Lindberg
/ TRANSISTOR LIVE
Försommaren 2015 står Carina Ehrenholm på sin mormors begravning och pratar med Jimmy Martinez, som var ett av barnen på barnhemmet Renacer i Honduras, där Carina arbetade som volontär tjugo år tidigare. De har inte setts sen dess. Nu har han flyttat till Sverige, gift sig, skaffat barn och bor i en villa i Småland. Barnhemmet var av olika anledningar bådas hem under en period och nu möts de plötsligt igen. Carinas moster var föreståndare för barnhemmet och det är därför Jimmy nu är på begravningen – Carinas mormor är i någon mening också Jimmys mormor  (vilket innebär att Jimmy i någon mening är hennes kusin). Med föreställningen Tillbaka till Renancer undersöks ramarna för vad en familj är, vad de skulle kunna vara och vad avsaknaden av en familj betyder.
Koncept, inspelning och text: Carina Ehrenholm
Komposition och ljuddesign: Björn Lindberg
Medverkande: Carina Ehrenholm tillsammans med Jimmy Martinez
17-19/11  kl. 19.30
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29
Biljettter: Kulturcentralen.nu  
Med stöd av Konstnärsnämnden


/ TRANSISTOR MUSIC

Musikfestival
Transistor har tillsammans med sångerskan och musikern Lise Kronér startat igång en musikfestival. Lise Kronér har bjudit i vänner och kollegor att utforskla kopplingen mellan det performativa och musikskapandet. Detta kommer senare att leda till en klubb i Malmö.
3-5/11. Se program nedan
Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29

Fredag 3/11 / TRANSISTOR MUSIC

19.00 - Välfärdsstaten

20.00 - installationer


Björn Lindberg: Mycket juice har offrats för att bygga det självspelande flaskkapellet. Varje flaska är fyllt med sitt eget ljud. Flytta runt på dem, bygg små flaskklungor, samla ihop dem till en flaskorkester eller stoppa ner örat i din favoritjuice.
Musik och flaskor av Björn Lindberg

21.00 - Aganche Lynx

Performancebandet Aganche Lynx gör musikdramatiska framträdanden där konstmusik med musikaliska referenser från världsmusik och jazz kombineras med absurdistiska texter.

Lördag 4/11 / TRANSISTOR MUSIC

15.00 - Pontus
Efter att ha avslutat sina masterstudier på Musikhögskolan i Malmö med ett examensarbete om soloimprovisation har Pontus Häggblom fortsatt att fördjupa sig i ämnet. I sitt soloprojekt utforskar han bland annat rörelse och stillhet, impuls och eftertänksamhet och förhållandet mellan ljud och bild.

17.00 - VANDskabt
I ett känslopirrande musikaliskt ode tar musikern och performancekonstnären Nini Julia Bang och skådespelaren Sara Ullner med publiken på möten med härskare, vandrare, nornor, långt ute djupt vatten, där döden lurar och återuppståndelse utlovas.

19.00 - Cora Onori
Cora Onori debuterade på scenen våren 2016 och har sedan dess utvecklat sin scenkonst och musikaliska röst till en egen atmosfärisk värld. Cora har spelat på scener på båda sidor atlanten, släppt en EP där hon i sin egna unika blandning av BoomBap, Trap & Cloudrap djupdyker i själen med reflektioner om livet, samhällets frågor och bas. Hon har delat scen med flera stora internationella artister däribland Master Ace, Cakes da Killa & Ayla Shatz och karaktäriseras av sin höga energi och närvaro.

20.00 - Herman Müntzing/Endra
drone / techno / mashup
ambient / noise / chaos
glitch/ collage / failure
Stå, sitt, dansa, ligg, hoppa eller gör något annat
till en unik mix skapad av Herman Müntzing/Endra

Söndag 5/11 / TRANSISTOR MUSIC

13.00 - Emma Swensson & Evelina Gustafsson
Emma och Eveliina tolkar Sonja Åkesson

15.00 - Reconnect what we left behind
Reconnect what we left behind är ett nytt perfomanceverk av de två danska konstnärerna AnneMethea och Cathrin Jensen. Livet är som ett tusenbitarspussel och i den här performanceverket tar de två konstnärerna en titt på sina gamla verk för att sätta ihop dem igen i en ram av rörelser och ljud. Genom dans och musik visar de på sina pussel när de försöker Reconnect what they left behind

17.00 - Sofia Thelin och Thesaurus
Sofia Thelin har etablerat sig som en egensinnig sångare med texter på svenska och en stor genrebredd. Musiken är visa/folk/world och rör sig mer och mer i riktning mot jazz och blues. Det rytmiska finns där konstant med mycket slagverk och dansanta tempon i tango-, vals- och latinodoftande arrangemang. Hennes texter är poetiska och vassa i sin samhällskritik med teman som utanförskap, kärlek över gränser och vikten av att prata med varandra. Sommaren 2017 är Sofia ute och turnerar med sitt band Thesaurus om att fortsätta vara som ett barn!

19.00 - Jack Menkedick Band
Jack Menkedick Band är ett projekt vars fokus är att framföra nya verk av Jackson Menkedick. Musiken undersöker kopplingen mellan frihet och struktur i mötet mellan publik pch musiker.

/ TALKS

Estetik / TALKS
Om man tänker sig att teatern traditionellt kommunicerar med sin publik genom skådespelare som gestaltar dramatiska situationer, vad händer då om man istället ersätter skådespelaren med automater som tillsammans med musik och ljus rör sig i ett teaterrum. Hur ser publikmötet ut när estetiska överväganden blir till ett sätt att gestalta världen snarare än genom den dramatiska situationen? Med utgångspunkt i föreställningen Automata på Malmö Dockteater för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.  
Gäster: Erik Holmström och Maja Kall.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Malmö Dockteater, Hasselgatan 8, den 3/9 kl 21.00 (efter föreställningen)

Manifest / TALKS
I en krönika i Expressen från tidigare år efterlyser teaterkritikern Maria Edström en estetikens återkomst till teatern. Hon menar att inga teatrar idag skriver några estetiska manifest och att konsten därigenom reduceras till välbekanta speglingar av det vi redan vet. I boken Teaterrapport: Malmö (2008) publicerade Teatr Weimar ett manifest för sin konstnärliga verksamhet i tio punkter. Det var ett att försöka ringa in teaterns förhållande till dramatiskt skrivande, till skådespeleri och att definiera synen på teatern utifrån ett kritiskt perspektiv. På samma sätt utgår PotatoPotato från ett manifest i sin verksamhet och på Nyxxxs hemsida så finns det, om inte ett manifest, så en sida med fördjupande  texter som söker definiera konstnärliga överväganden kring den egna verksamheten. Med utgångspunkt i Maria Edströms artikel och Teatr Weimars, Nyxxxs och PotatosPotatos texter kring sin egen verksamhet för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Freja Hallberg och Ebba Petrén.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, den 5/9 kl 19.30

Den implicita berättarsituationen / TALKS
I boken Vad en skådespelare gör (2016) beskriver Linda Ritzén i en artikel hur en skådespelare, genom att utveckla nya metoder, skapar förutsättningar för att ta sig an texter utan rumsliga förutsättningar. Fredrik Haller har under hösten undersökt hur man med liknande tankegångar utifrån dramatikerns och regissörens perspektiv kan skapa metoder för skrivande och regi. Med utgångspunkt i föreställningen 37,2 och Lindas Ritzéns text för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Fredrik Haller och Linda Ritzén.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, den 2/10 kl 19.30

Interkulturell scenkonst / TALKS
I boken New Dramaturgy (2014) beskrivs den samtida scenkonsten som Interkulturell, processbaserad och post-mimetisk (snarare än post-dramatisk). I detta samtal så är vi intresserade av den scenkonst som befinner sig utanför den traditionella teaterns sätt att gestalta världen, eller har andra konstområden som utgångspunkt i den konstnärliga praktiken. Med utgångspunkt i föreställningen Sincerely Solo av och med Helena Engberg, Tre Systrar på Teatr Weimar och Gylleboverkets utställning på Skånes konstförening för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Liv Kaastrup Vesterskov, Helena Engberg, Etta Säfve och Jona Elfdahl.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, den 17/10 kl 19.30

Musik och teater / TALKS
Kopplingen mellan teater och musik har haft en stark utveckling inte minst genom de många projekt som producerats inom ramen för olika forsknings- och konstnärliga utvecklingsprojekt på Teaterhögskolan och Musikhögskolan i Malmö. I december kommer föreställnigen Arrival Cities: Hanoi gästspela på Turbulenzen, en ny festival i Berlin. Föreställningen är ett samarbete mellan Teatr Weimar (SE), The Six Tones (SE/VN) och Ensemble Reconsil (AU). Med utgångspunkt i arbetet med Arrival Cities: Hanoi, Kent Olofssons kommande doktorsavhandling och det konstnärliga utvecklingsarbete som Monica Tyllgren gjort inom ramen för sitt arbete på Teaterhögskolan i Malmö för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Monica Tyllgren och Kent Olofsson.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, den  6/11 kl 19.30

Post-mimesis / TALKS
Linda Ritzén ifrågasatte, i en föreläsning med titeln ”Situation rules”, teaterns markörer och sanningsanspråk: "vad kan vi egentligen tro på på teatern?" var hennes fråga. Annika Nyman, menar samtidigt i artikeln “play - om lek som konstnärlig metod att hon är ute efter ett ”mode of becoming” snarare än ett‘mode of being’” men konstaterar att. Frågan är vad det betyder i den konstnärliga praktiken? Innebär det att vi måste hitta nya metoder för gestaltning? I Malmö Dockteaterns nya föreställning ikläder sig Ellen Norlund rollen som Limmerskan, ett alter ego som också är ett konstprojekt på sociala medier. Med utgångspunkt i föreställningen för vi ett fördjupat samtal om teaterns metoder och berättande.
Gäster: Annika Nyman, Ellen Norlund och Linda Ritzén.
Samtalsledare: Jörgen Dahlqvist
Malmö Dockteater, Hasselgatan 8, den 14/11 (efter förestälningen)
ca kl 21.